Het verhandelen van fysieke goederen en diensten voor geld is hoe handel eeuwenlang voor ondernemers werkte. In de afgelopen decennia heeft internet de handel snel getransformeerd en een nieuw publiek geopend voor kleine bedrijven.
Wat e-commerce verder transformeerde, was de toevoeging van immateriële goederen die alleen in digitale vorm bestaan: online cursussen, e-boeken, pdf’s, audio en andere afdrukbare en downloadbare materialen. Digitale producten hebben geleid tot kennishandel, waar makers nu hun kennis verkopen en fulltime bedrijven opzetten. Kennishandel maakt gebruik van ervaringen uit de echte wereld om onderwijs en training te bieden buiten de traditionele onderwijsinstellingen om.
Informatie over hoe je alles kunt doen, van financiën tot aquarel, is overal te vinden, maar het is de taak van een maker om het samen te stellen en aan te passen aan de mensen die het nodig hebben. Teachable is gebouwd op het fundament dat online cursussen het centrum van uw kennisbedrijf zijn, maar we weten dat het creëren van een volledig gelanceerde online cursus veel bewegende delen heeft. Daarom kan de verkoop van digitale downloads een geweldige nieuwe manier zijn om kennis te consumeren of te verkopen.
3 redenen om nu digitale downloads te verkopen
Als u uw kennisbedrijf rond cursussen heeft opgebouwd, of nieuw bent in het verkopen van wat u weet, zijn hier enkele redenen waarom u digitale downloadproducten aan uw aanbod wilt toevoegen.
1. Digitale downloads zijn gemakkelijker te verkopen, te beheren en te leveren
Het verkopen van een digitale download is radicaal eenvoudig. U maakt uw digitale downloadinhoud, uploadt deze naar Teachable, stelt een prijs in, maakt de verkooppagina en start. Er is minder te doen op het gebied van dagelijks beheer, het is niet nodig om de scores van de cursusquiz te controleren of te reageren op lesopmerkingen.
In plaats daarvan bieden digitale downloads een meer transactionele inkomstenstroom waarbij u in plaats van een klantrelatie binnen uw product op te bouwen, deze daarbuiten opbouwt in uw marketing, zoals u altijd hebt gedaan. Hierdoor kunt u direct inhoud in uw eigen tempo verkopen die u een keer maakt en herhaaldelijk verkoopt. Er zijn geen belemmeringen voor verzending, aanmaaktijd, inventaris, het beheren en lanceren van cohorten of het inchecken bij één-op-één coachingmijlpalen.
Ook digitale downloadproducten blijven langer relevant. Als ze na verloop van tijd minder relevant worden, kunnen ze eenvoudig worden bijgewerkt en verbeterd. Wanneer je een update hebt gemaakt, kun je die ook gemakkelijk naar je vorige klanten pushen, zodat ze eraan worden herinnerd de nieuwste verbeterde versie te downloaden.
2. Vergroot uw potentiële klantenbestand met nieuwe digitale producten
Het omzetten van uw volgers op sociale media, nieuwsbriefabonnees en websitebezoekers in kopers van uw producten is een complexe onderneming. Niet elke volger of abonnee zal om verschillende redenen een aankoop doen.
Ondanks dat jouw kennis enorm waardevol is, kan het voor sommige potentiële klanten zijn dat de kosten van een cursus of een cursusbundel buiten hun budget vallen. Met een digitale download kunt u uw kennis tegen een meer laagdrempelige prijs verkopen. Dit geeft u een grotere potentiële markt en uw bestaande abonnees en volgers die nog niet zijn omgezet in klanten, kunnen eindelijk de sprong wagen.
Zodra die klanten bij u hebben gekocht en de waarde hebben gezien die u in uw betaalde producten hebt gebracht, is de kans groter dat ze opnieuw kopen. Zolang uw kennishandelbedrijf u in staat stelt iets te leren dat anderen willen leren in een digitale downloadindeling, bereikt u waarschijnlijk nog meer mensen dan voorheen.
Wat uw niche ook is, u kunt een digitale download maken en verkopen die relevant is voor uw publiek. Met digitale downloads als producttype naast je cursussen en coachingproducten, is er geen limiet aan het aantal kennisproducten dat je kunt maken: checklists, handleidingen, e-boeken, how-to’s, sjablonen – je kunt het allemaal verkopen.
3. Zorg voor hogere winstmarges met digitale downloadproducten
Het opbouwen van een kennisbedrijf kan veel tijd vergen om online cursusinhoud te plannen, er video voor op te nemen en al het andere met betrekking tot verkoop en marketing. Online cursussen moeten worden geprijsd op een manier die de hoeveelheid investering, tijd en overhead weerspiegelt die is besteed aan het maken ervan.
Met digitale downloads zoals e-boeken of gidsen zijn er minder investeringen, overhead en tijd om te creëren. Met minder belemmeringen kunnen makers lage tot nul initiële kosten hebben. Alles wat je nodig hebt is kennis, je digitale download en een platform om het door te verkopen.
Zolang u een download maakt die u opvrolijkt en uw publiek een vorm van transformatie biedt, profiteert u van hogere winstmarges door een bron te creëren die u keer op keer kunt verkopen met minder belemmeringen.