Aangezien dit het laatste stuk is van onze serie “Building the Metaverse”, vind ik het gepast om af te sluiten door een beeld te schetsen van hoe de metaverse eruit zou kunnen zien en hoe het zou kunnen werken.
Ik ga je niet vervelen door opnieuw het idee te introduceren van een avatar die interactie heeft in een virtuele wereld en crypto en NFT’s als betaalmiddel gebruikt, omdat ik weet dat je al goed thuis bent in die arena’s. In plaats daarvan wil ik me concentreren op het idee dat de metaverse mensen uit alle hoeken van de wereld met elkaar zou kunnen verbinden op manieren die we nooit voor mogelijk hadden gehouden.
Dit wordt een vrij technische post, maar maak je geen zorgen, ik zal proberen de dingen zo goed mogelijk op te splitsen.
Dimensionaliteit en ruimtelijk computergebruik
De metaverse zal uit vele dimensies bestaan, en elk van die dimensies zal gevuld zijn met allerlei soorten inhoud. Je hebt het 2D-web, 3D virtuele werelden, 4D augmented reality (AR) en zelfs 5D mixed reality. Maar wat bedoel ik precies met “dimensie”?
Kortom, een dimensie is gewoon een manier om iets te meten. Het 2D-web zou dus alles zijn dat op een plat vlak bestaat, zoals een traditionele website. Een virtuele 3D-wereld is, nou ja, een wereld die bestaat in drie dimensies waar je kunt rondlopen en verkennen. En AR is wanneer digitale inhoud over de echte wereld heen wordt gelegd.
Mixed reality is iets gecompliceerder en het is de dimensie waar ik het meest enthousiast over ben. Bij mixed reality meng je de echte wereld met de virtuele wereld om een nieuwe hybride realiteit te creƫren. Dit verschilt van AR omdat digitale inhoud kan interageren met de fysieke wereld.
Denk er zo over na, in AR zie je misschien een virtuele hond op je salontafel. Maar in Mixed reality kan die virtuele hond van de tafel lopen, de vloer op, en dan op je vloerkleed plassen (ik weet het, goor).
Het punt is dat de metaverse uit vele dimensies zal bestaan en elk daarvan zal iets unieks bieden. En daarom zal de metaverse de wereld verbinden.
Maar voordat we zover kunnen komen, moeten we de basis leggen met ruimtelijke berekeningen. Dit is een manier om digitale informatie in een 3D-ruimte weer te geven.
Zoals we eerder hebben aangegeven, zal de metaverse uit vele dimensies bestaan. Dus om dit allemaal te laten werken, hebben we een manier nodig om verschillende dimensies in een 3D-ruimte weer te geven. En dit is precies wat ruimtelijke berekeningen ons zullen laten doen.